Połącz się z nami

Cześć, czego szukasz?

Poradniki

Jak dodać sekcję FAQ z danymi strukturalnymi na stronie www stojącej na CMS WordPress

wordpress

Dane strukturalne a FAQ

Czym dokładnie są dane strukturalne? Zwane też danymi uporządkowanymi, są sposobem prezentowania informacji na stronie w sposób ułatwiający algorytmom Google interpretację ich znaczenia. To konkretne, ustandaryzowane formaty prezentowania i klasyfikowania zawartości strony, jak i informacji o niej.

Dzięki danym strukturalnym Google nie musi zgadywać, w jaki sposób informacje są ze sobą powiązane.

FAQ to jeden z takich standardowych formatów danych uporządkowanych. W polskich materiałach Google funkcjonuje po prostu jako Najczęstsze pytania, co jest dość dobrym odzwierciedleniem znaczenia angielskiego akronimu. Format ten pozwala przedstawić odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania na stronie, jak i zaprezentować je jeszcze w SERP-ach, czyli wynikach wyszukiwania (ang. Search Engine Result Page).

Przeczytaj więcej: Jak działają dane uporządkowane? (developers.google.com)

Jeśli chcesz sprawdzić, czy na danej stronie zostały wdrożone dane uporządkowane (i czy implementacja jest poprawna), możesz skorzystać z narzędzia Google do testowania danych strukturalnych:

https://developers.google.com/search/docs/advanced/structured-data/faqpage?hl=pl

narzedzie do testowania danych strukturalnych

Narzędzie do testowania danych strukturalnych

Jak wygląda FAQ w wynikach wyszukiwania – przykład

Snippet w wynikach wyszukiwania jest po prostu „wyższy”. Oprócz standardowych elementów, czyli tagu title, URL (w tym przypadku w formie menu nawigacyjnego – breadcrumbs), widzimy także harmonijkę z zestawem pytań i odpowiedzi:

przyklad implementacji FAQ

Przykładowy snippet z FAQ w Google

Po co mi FAQ na stronie www

Warto rozważyć wdrożenie sekcji FAQ na stronie z trzech względów:

  • Użyteczność strony: w ten sposób prezentujemy w czytelny sposób (wg schematu pytanie – odpowiedź) najważniejsze informacje dla klienta.
  • UX + SEO: warto pamiętać, że Google lubi content tekstowy w witrynie, a nie zawsze wiemy, jak go zaprezentować na stronie ofertowej, aby nie rozpraszać klienta wielkimi blokami tekstu – FAQ (zwłaszcza w formie tzw. akordeonu) jest jednym z lepszych rozwiązań.
  • Widoczność w SERP: rozbudowany snippet to większa ekspozycja strony w wynikach wyszukiwania*

 

* Zwykle warto walczyć o większy, wyraźniejszy snippet w Google, bo przekłada się to na wzrost CTR (ang. Click-through Rate, czyli współczynnika kliknięć). Słyszałem jednak o case’ach, w których to wcale nie pomagało. Być może użytkownik otrzymywał istotne informacje i nie miał potrzeby wchodzenia na stronę. Dlatego też przemyśl, co dokładnie chcesz udostępnić w wynikach wyszukiwania.

Jak wdrożyć FAQ strucuted data na na stronie

Instrukcje jak wdrożyć markup Najczęstsze pytania bezpośrednio w kodzie strony znajdziesz na stronie: https://developers.google.com/search/docs/advanced/structured-data/faqpage?hl=pl – prezentowane są tam dwie opcje: kod JSON-LD oraz mikrodane.

Jeśli jednak nie chcesz zbliżać się do kodu, a Twoja strona stoi na CMS WordPress to mam dla Ciebie prostsze rozwiązanie.

WordPress, Gutenberg + Yoast SEO

WordPress od wersji 5.0 posiada nowy edytor wizualny – Gutenberg (zamiast starego TinyMCE) – dowiedz się więcej o obu typach edytorów z wpisu Oli Gościniak.

Jeśli do Gutenberga dołożymy wtyczkę Yoast SEO (jedną z popularniejszych wtyczek wspierających optymalizację WordPressa pod kątem wyszukiwarki Google), dostajemy opcję bardzo prostej implementacji danych strukturalnych.

Zaczynamy od dodania nowego bloku we wpisie:

Gutenberg dodawanie bloku

W wyszukiwarce „szukaj bloku” wpisujemy FAQ lub przewijamy do segmentu Blogi danych strukturalnych Yoast:

bloki danych strukturalnych Yoast

Na poziomie edytora wizualnego wygląda to potem tak:

FAQ w praktyce

Tak to wygląda z kolei w edytorze kodu:

FAQ block w kodzie

 

Dzięki prostemu edytorowi wizualnemu Gutenberg na WordPressie wtyczce Yoast, powyższy kod wcale nie musi być dla Ciebie zrozumiały (chociaż umówmy się, skomplikowany też nie jest i nawet laik w parę chwil go rozszyfruje). W ten sposób zaimplementowane dane są zrozumiałe dla Google i powinny być poprawnie wyświetlane w snippecie strony.

Przykład wdrożonego markupu FAQ na stronie https://www.doladujtelefon.pl/orange:

FAQ markup przykład wdrożenia

 

I wygląd w SERP:

Snippet FAQ w Google przyklad

 

NEWSLETTER

Przeczytaj również

Poradniki

Wybór ścieżki kariery jest jedną z najważniejszych decyzji w życiu. Podejmując ją, warto kierować się nie tylko talentem, ale również tym, jakie są trendy...

Poradniki

Firmy prześcigają się w pozyskiwaniu nowych klientów, a także utrzymywaniu dobrych relacji z tymi, z którymi już współpracują. Skuteczną pomocą w działaniach nastawionych na...

Poradniki

Większość społeczeństwa to wzrokowcy, a w dodatku wszyscy obecnie żyjemy bardzo szybko, przyjmując nadmierną ilość bodźców i informacji. Zewsząd otaczają nas szybko przewijające się...

Poradniki

Każda osoba prowadząca swoją działalność w sieci prędzej czy później spotka się z terminem big data. Mamy tu do czynienia z ogromną ilością informacji....